2008-12-13
01:43:41
Om privatbilism
När varvsindustrin gick in sin kris under 70-talet så
fanns en massa ideer om hur man skulle kunna lägga
om produktionen så att det blev mer anspassad till
människors behov.
I England startade Lucasarbetarna alternativ produktion
i företaget som de tog över. De producerade bl a dialys-
apparater som var sorgligt få i England.
Tänk om vi kunde få den diskussionen i Sverige idag.
Vad är det vi behöver och sedan anpassa produktionen
utifrån det, istället för motsatsen som råder idag, alltså
producera skit och propagera för skiten tills folk köper.
Hela varumärkeseländet handlar om detta.
Kom och köp konsumerad gröt, kom och köp, kom och köp.......
När varvskrisen slog igenom var det den borgerliga ministären
under Fälldin som förstatligade mer än vad sossarna någonsin
gjort.
Nu har vi en ny borgerlig regering, och vad händer?
Åsa-Nissemarxisten Nils G Åsling blev Sveriges motsvarighet
till Bucharin om var arkitekten bakom NEP-politiken i Sovjet
1921-24. Enda skillnaden var att Bucharins politik var lyckad
Åslings en katastrof.
Idag skulle vi alltså kunna skrota privatbilismen en gång för alla.
Vilka värden skulle inte det skapa:
- Lägga om produktionen till kollektiva och energisnåla alternativ
- Bättre allmän hälsa
- Massproducera cyklar och sälja subventionerat
- Bättre psykisk hälsa då vi skulle slippa alla idioter bakom ratten
som tror att de blir Clark Kents alter ego varje gång de startar
motorn.
-Bygga massor av nya och trivsamma områden för unga människor
så att de slapp att ockupera för att få en egen tillvaro.
fanns en massa ideer om hur man skulle kunna lägga
om produktionen så att det blev mer anspassad till
människors behov.
I England startade Lucasarbetarna alternativ produktion
i företaget som de tog över. De producerade bl a dialys-
apparater som var sorgligt få i England.
Tänk om vi kunde få den diskussionen i Sverige idag.
Vad är det vi behöver och sedan anpassa produktionen
utifrån det, istället för motsatsen som råder idag, alltså
producera skit och propagera för skiten tills folk köper.
Hela varumärkeseländet handlar om detta.
Kom och köp konsumerad gröt, kom och köp, kom och köp.......
När varvskrisen slog igenom var det den borgerliga ministären
under Fälldin som förstatligade mer än vad sossarna någonsin
gjort.
Nu har vi en ny borgerlig regering, och vad händer?
Åsa-Nissemarxisten Nils G Åsling blev Sveriges motsvarighet
till Bucharin om var arkitekten bakom NEP-politiken i Sovjet
1921-24. Enda skillnaden var att Bucharins politik var lyckad
Åslings en katastrof.
Idag skulle vi alltså kunna skrota privatbilismen en gång för alla.
Vilka värden skulle inte det skapa:
- Lägga om produktionen till kollektiva och energisnåla alternativ
- Bättre allmän hälsa
- Massproducera cyklar och sälja subventionerat
- Bättre psykisk hälsa då vi skulle slippa alla idioter bakom ratten
som tror att de blir Clark Kents alter ego varje gång de startar
motorn.
-Bygga massor av nya och trivsamma områden för unga människor
så att de slapp att ockupera för att få en egen tillvaro.
Kommentera inlägget här: