leifsjoqvist

2008-07-08
13:12:23

Resa i Värmland (5)
Stannade till i Filipstad förra veckan.
Vid Kalhyttans herrgård  tog jag rum
för en natt.
Samma kväll hade min äldste son ringt
och sagt att hans yngre bror var i Skott-
land. Junior var vettskrämd. Han hade fått
åka buss utanför Glasgow och där hittat
ett gammalt slott med bara griniga och
konstiga människor.

Vi kom överens att jag skulle skicka ett SMS
om att jag läst i tidningen att folk försvunnit
under mystiska omständigheter utanför Glas-
kow under den senaste tiden. Junior visste
inte att jag visste att han var i Skottland.
Detta höll jag på med när jag kom till Kalhyttans
herrgård.


När jag kom in på gårdsplanen såg jag tre hus
som var från en annan tid. Herrgården var i kraft-
igt behov av renovering. Vid sidohuset fanns en
månghundraårig stor klocka. Typ kyrkklocka.
Ut ur huset kom en gammal kvinna som var
närmast genomskinlig grå.

Det visades sig att jag var ensam gäst.
När jag kom in på rummet kollade jag efter
eventuella titthål eller lönndörrar. Jag låste
dörren noga innan jag gick till sängs.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: