leifsjoqvist

2008-06-11
23:33:46

En fråga om ord
När jag var i tonåren och blev politiskt
intresserad började jag maniskt att
lära mig ord. I diskussionerna med äldre
kamrater var det viktigt att kunna orden.

Ord som renegat, hegemoni,alienation,
femtekolonnare och liknande var tvunget
att vara dagligvara.

Jag köpa uppslagsverket Data 10 volymer
i rött band och satte igång. Än idag är jag
märkt av denna korvstoppning. Jag hann
till bokstaven C innan det kom in viktigare
saker i livet. Det innebar ( innebär) att när
jag skall vara språkligt högtravande börjar
alla ord på a,b eller c.

Det innebar att jag slirade en aning när frå-
gan dök upp om det var deduktiv eller induktiv
metod, eller om det var explicit eller implicit.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: