leifsjoqvist

2008-06-02
23:44:33

En underbar dag-USA en diktatur
Det bästa i livet är gratis- i Sverige.
Allemansrätten som angrips varje
gång ägandet kommer på tal, men
som än så länge är relativt oantastligt
är kanske den viktigaste rätten vi har.

Som denna dag.
Jag cyklar upp till Delsjön för att bada.
Jag träffar Kenny och vi går genom all-
män skog. Vi badar och simmar runt
en lite ö. Vattnet är lagom och solen varm.

Kenny berättar om resa till Detroit där bad
alltid är privata. Omgärdade av stängsel.
Private property -Keep out!
Världens friaste samhälle....vilket skämt!

Detroit som är en av världens största städer
utestänger alla som inget äger. Det är också
en form av frihet och diktatur.
Kenny berättar att när man åker norrut den stora
sjön ser man att ju risigare gårdar och kåkar ju
större skyltar.

Den bakvända friheten. Den vita underklassen
låtsas vara en del av friheten och blir det genom
att gå med i den paranoida bevakningen av det
egna, vilket skit det än är.


Bevaka ditt egna.
Misstro främlingar.
Skjut innan du frågar.
Vad är det för jävla samhälle?

Kenny berättar att han har svårt att
förklara allemansrätten när han är
utomlands. Jag har samma erfarenhet.
Det är unikt. Det är gott svenskt.
Något att vara stolt över!

Vi simmar i den svenska sommaren och
livet är gott.
Kommentar:
#1: *S*

Vi blev småhotade förra månaden då vi skulle ut och plocka murklor och varnade för "att något farligt kunde ske". "Typ björnar?" frågade jag. "Nej, skjutvapen riktade mot dig," kom repliken.

Oftast är "no trespassing" skyltar avsedda för jägare, blev det förklarade för mig, men det verkar som "shoot first, ask questions later" är djungelns lag.

2008-06-29 @ 09:49:22
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: