leifsjoqvist

2008-06-11
23:47:37

Lära sig metoder
Jag börjar bli gammal.
Det märks framför allt i att jag börjar
att analysera vad som varit. Jag minns
en massa.

Jag kommer ihåg hur fascinerad jag
var över dialektiken. Hur väl jag tyckte
det stämde in i den världsbild som bör-
jade få konturer.


Jag vandrade runt och tänkte i teser och
antiteser. Det var inte så svårt. Det var
syntesen jag hade problem med. Hur
kunde man veta vad som lyfts upp till
syntes? Spelade inte godtycket in här,
blev inte tesen och antitesen av mig ut-
förda konstruktioner?

Till slut fann jag den perfekta formeln som gjorde allt klart:

Tes ( Handboll) ställdes mot Antites (Ishockey)
Handboll är tuff och utförs av män som aldrig gnäller.
handboll utförs av mogna män som kan ta en smäll
och ändå vara duktiga atleter.
Ishockey utförs av mesar som alltid gnäller och som
måste tolv lager skydd för att våga utföra sin s k sport.

När tesen kolliderar med antitesen uppstår en förädling,
en utveckling mot en högre kulturell form. Ur denna kolli-
sion uppstår syntesen och den är fotbollen.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: