leifsjoqvist

2008-03-01
23:43:14

Ett hederligt arbete
Jag ser filmen Ett hederligt arbete av Helena
Nygren.
Det är en film med ett gott uppsåt men
tyvärr tar den död på allt evntuellt intresse som
skulle kunna uppstå runt de arbeten som skild-
ras.

Jag minns Vårflod av Göran Buren.
Gnistskärmen
av Torgny Karnstedt.
Arbetarlitteraturen hade ett syfte att
synliggöra en hel klass av människor
vilka den borgerliga litteraturen i bästa
fall använde för att åskådliggöra ondska
eller ha som kuriosa och statister.

Nygrens människor är skittråkiga.
Jag sitter och gäspar.
Enda gången jag blir intresserad är
när hon skildrar skogsarbetare i Små-
land. Den svenske arbetaren har 10000
mer i månaden för att utföra samma arbete
som polacken. Polacken tjänar å andra
sidan 5 gånger mer än i Polen. Då blir det
intressant.

Men gruvarbetaren, baderskan, resemontören,
undersköterskan, fiskarna, drängen nog var de
värda en bättre berättelse?

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: