leifsjoqvist

2008-05-28
00:39:57

Clash of races
I fotbollen är tycks invandrare vara överrepresenterade
när det gäller regelbrott och våld i fotbollen.
Detta har sagts så länge jag kan minnas.

1991 gjordes en noggrann undersökning i Göteborg
och den visade att det inte stämde.
Förbundet gjorde en likadan koll 2000 och inte heller
då fann man något sådant.

Dock tycks de senaste åren ha ändrat detta faktum.
När det gäller disciplinära ärenden i Göteborg är in-
vandrare och invandrarlag överrepresenterade.

När jag kollat runt om i svensk lokalpress vid bråk
har det nästan utan undantag handlat om invandrarlag.

Nu senaste kunde man läsa mellan raderna i Aftonbladet
att bråket mellan Sommarro och Arvika bar samma prägel.
Sommarro fick fyra spelare utvisade men försvarar sig med
att Arvika skrek rasistiska glåpord.
(Intressant är att Värmlands Folkblad tar bort den kommentaren,
 vilket alltså innbär att man inte kan utläsa invandrarproblematik).

Jag funderar över detta ofta då jag sysslar med fotboll, lever i en
invandrartät stadsdel och agerar i ett lag som rymmer 19 olika
etniciteter.

Det är ju ganska självklart att ungar som lever i gettoliknande miljöer
under stora sociala påfrestningar och utsatt ekonomi har lättare att
tappa fattningen än de som kommer från det motsatta.
Klassbakgrunden är alltså avgörande, inte etniciteten.

Däremot gillar jag inte etniska lag. Jag kan inte se att de är bra för
integrationen att man spelar i Somaliska,Albanska, diverse post-
jugoslaviska föreningar, Bagdad och liknande.

Det bli oerhört lätt ett vi och dom med den uppdelningen.
Från bägge sidor.
Ju högre integration inom fotbollen ju mindre bråk.

Lärje/Angered, Hisingsbacka FC, Västra Frölunda för att ta
några exempel handhar spelare på ett bättre sätt och ökar
integrationen än de rent etniska lagen.
Kommentarer:
#1: Pelle

"invandrarproblematiken" tycks ju snarare vara ett lantisproblem med Arvikatjejer som skriker rasistiska glåpord?



Att det finns albanska lag eller whatever är väl inte konstigare än att det finns ett svenskt fotbollslag i New York (som man kunde läsa om för några veckor sen). Integration i all ära men nog måste man få umgås med sina gamla landsmän också? Det finns helt enkelt tid att både integreras och hänga med andra albaner, fotbollen är faktiskt inte hela livet.

2008-05-28 @ 09:22:08
#2: ufuk mavi

Jag startade ett fotbollslag i Jordbro/Haningekommun for ca 7-8 år sedan. Det hade också spelare från 4-5 olika länder främst Turkar men också en del svenskar och från lite andra länder men alla från Haningeområdet.



Visst invandrarungdomar må vara lite mer hetlevrade än svenska men de provoceras också.



Jag mins specilett et match där vi mötte Stora Vika i Nynäshamn. Våra spelare provocerades hela tiden. Man kunde från publikdelen höra..."kör över svartskallarna" och domaren...han gick i paus o satte sig i gräset bland de som skrek och umgicks meddem. Väldigt tydligt att han kände dem. Vi fick om jag inte minns helt fel istort alla domslut emot oss, visst lite vårt fel eftersom killarna inte kunde hålla för örona och vara kalla...men det är från din sida väldigt enkelt att bara släta över det hela med att ivandrarungomar har temperament..



Som jag såg det låg vi under med 0-1 i varje match innna matchen ens hade börjat. Många gånger är det tyvärr så att många domare redan innan har förutfattade meningar om invandrarlag och tyvärr är det mestadels utländska domare som agerar konstigt. Många svenska domare är bra och vi hade sällan problem med dem.



Tycker som föregående talare att det itne är något fel att ha lag som Turkiska SK eller IF efes som vi hette. Vad kan vara bättre för integrationen än att ha 5-6 olika nationaliteter som samsas under samma tak...



Hälsningar



Ufuk

2008-05-28 @ 10:35:17
#3: Leif

Det är utmärkt att ha lag som samlar olika

etniciteter och fotbollen är suverän brobyggare.

Om Turkiska FF samlar 5-6 olika nationaliteter

så är det ju utanför min kritik.



Visst är det så att invandrare och invandrarlag

får ta skit. Men som jag brukar säga, just därför

kräver jag att mina lag uppträder exmeplariskt.

Det är det bästa sättet att mota rasisten i dörren.



Det är inget lantisproblem. Storstäderna drabbas av

liknande incidenter hela tiden.

2008-05-28 @ 10:51:13
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: