leifsjoqvist

2008-05-02
01:13:15

Gärna frihet, men först ett rejält kommunistparti
1:a maj.
Jag demonstrerade inte.
Jag tränade fotboll istället.
Senare på kvällen höll jag på att kräkas
av Janne Josefsson och populist-TV.


Jag minns 1986.
Vi gav ut en tidning som hette Krig&Fred.
Vi var de sista resterna ur maoistkretsen.
Vi insåg att vi dansade med den politiska döden.

Inför 1:a maj det året pratade vi om framtiden.
Det var en fråga om defensiv kamp.
Det var tider för studier och reflexion.
En paus i kampen för fri värld.


SAP var på reträtt och VPK var på väg  att bli av
med två konsonanter och vänster utanför stred
fraktionsstrider till döds.

Det vi tänkte oss var att SAP var ett borgerligt parti
(vad är det då inte idag) att VPK var ett imperialistiskt
stödparti (Vi ansåg fortfarande att Sovjet var ett större
hot än USA)och att vi var tvungna att bygga det verkliga
partiet.

Skräckscenariot var att vänstern skulle marginaliseras
så att fältet lämnades öppet för andra massrörelser och
då var det fascismen vi fruktade. Vi fick fascism i två om-
gångar. Fascismen light  med Ny Demokrati och inte så
light med Sverigedemokraterna.


Inte mycket blev som vi ville.
Drömscenariot idag är att SAP åter bli ett statsbärande parti
med V som litet annex i moralfrågor, men avgörande för demo-
kratin är att det finns ett aggresivt kommunistparti som kan
driva frågor som tvingar till öppenhet. Kommunistpartiet som
skoningslöst lyfter fram klassperspektivet och borgarklassens
definitiva brist på charm när den avslöjas.

SKP var ju under 70-talet inte bara det mest dubbelmoralistiska
partiet ( hyllade Albanien och Kina men hade överseende med
dödstraff och massarresteringar av oliktänkande), det var också
det parti som mest kämpade för de borgerliga fri- och rättigheterna.
Det var det partiet som stred mot att den svenska överheten skulle
luta sig för mycket mot USA eller Sovjet.

Det är ett stort hot mot demokratin att denna typ av motstånd inte
finns idag.

Så jag bidar min tid.
Jag kommer att gå ut igen när Enhet Vänster ( utan SAP och V) går
på stadens gator igen.



Jag lyssnar på detta under tiden
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: