leifsjoqvist

2008-05-03
10:42:30

Möte med iranier
Stormade in på jobbet igår efter dubbla
träningar och en snabb cykeltur.
Jag var fortfarande upprörd efter Debatt.
Framför datorn satt en ung man som har
sitt ursprung från Iran.

Jag slängde ur mig min ilska.
Då svarade han att han hade förståelse
för Josefsson. Han menade att det finnns
kulturella skillnader. Han menade att folk
från Mellanöstern och Afrika tänker på ett
annat sätt en svensken.

Han exemplifierade med att om det låg ett bröd
framme skulle svensken dela med sig medans
icke-svensken skulle ta det till sin familj.

Då reser sig  frågan: Blir någon förvånad?
Skall man ta det som intäkt för att rasisten har rätt?

Naturligtvis inte.
Bara för att jag är för fri asyl och att vi skall vara mer
humana i vårt sätt att behandla flyktingar innebär  inte
att jag är så dum att jag tror att alla icke-svenska är goda
och omtänksamma människor.

Imamen i Hjällbo som vill förbjuda musik eller tvinga
kvinnor till underkastelse kan de gärna få skicka till-
baka till Mogadischu. De iranier som längtar efter en
renässans för Shahen och hans barabariska diktatur
kan med fördel skickas till Teheran.


Poängen är att det är inte din hudfärd eller etniska här-
komst som skall bestämma vad du är för människa.
Det är hur du lever ditt liv och vad du äger för åsikter
som skall bestämma hur du bedöms.
Det är vilket behov du har av hjälp som skall bestämma
(då måste man vara generös. Hellre släppa några snyltare
 än att riktigt hjälpsökande inte får hjälp).
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: