leifsjoqvist

2008-05-14
01:25:56

Vad är svenskt?
När Sverigedemokraterna får frågan vad
som är svenskt, vägrar de att svara.
Deras huvudparoll och enda fråga av värde
har de inget svar på.

Det är verkligen valurnepissepartiet.

Jag vet vad som är svenskt.
Roy Andersson.

Jag såg Du levande igår och som alltid
med Andersson vet jag inte vad jag skall
tycka eller tro.


Det är fragment. Finns en handling är den
inte linjär eller uttalad.
Människorna i hans senaste filmer är gråa,
tjocka alternativt sjukligt smala. Vi kan peka
finger. Men oftast biter de sig kvar. Det de
säger blir kvar. Credot lämnas.

Miljöerna, människorna, sekvenserna säger
att detta kan bara skildras i Sverige.
Jag älskar det utlevande alkoholiserade
kvinnan som skäller på sin man, hund och
svärmor. Jag älskar omgivningens tysta
accepterande av henne. De väntar. Ilskan
rinner av henne och hon mildras. Så svenskt
(fast det brukar vara alkoholiserade män med
mjuka kvinnor och då försvinner det humana)


Sålunda borde Sverigedemokraterna ta hjälp
av Roy Andersson för att visa upp svenskheten.
Jag tror dock inte Andersson skulle trivas i säll-
skapet
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: