leifsjoqvist

2008-11-14
00:25:26

Zigenare
Det har under året visats uppmärksamhet på
den förföljelse som romer utsätts och har ut-
satts för.

Den statliga förförföljelsen av romer under
seklers gång är naturligtvis vidrig. Zigenare
fick inte den upprättelse och ersättning som
judarna fick trots att romerna råkade ut för en
närmast identisk förföljelse.

Det finns dock ett problem med romerna.
Ett är att många av dem vill vara utanför och
att de inte vill släppa in orena i sin gemenskap.
Ett annat är att de är överrepresenterade i vissa
former av brott.

Vad är fördom? Vad är sanning?

Har polisen från en håla i Småland rätt när
han säger till en journalist att du kommer inte
att skriva vem som gjort det. Signalementet
är lång veckad kjol.............................................

En journalist skall inte skriva att det är romer
om det inte har betydelse för brottet. Har det
det?

En annan polis säger att en förkrossande majo-
ritet av stölder i hemmet hos gamla utförs av romerska
kvinnor. Är det sant?


Jan Guillou visade i sitt berömda Rekordmagazinet från
80-talet att zigenare var överrepresenterade i brott i Malmö.
Det var sant. Var diskussionen bra?

Min uppväxt minner mig om zigenare på parkeringen på
Skatås som några gånger per år togs i besittning av hus-
vagnar. Jag minns också zigenare som en vanligare del
av gatubilden.
Idag ser jag inga som jag kan säga: Det är zigenare.
Varför?
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: