leifsjoqvist

2009-12-23
15:01:31

Om det kvinnliga skvallret

Jag har i hela mitt liv med ena eller bägge
fötterna arbetat i kvinnodominerande yrken
och det finns en sak som skiljer sig åt mar-
kant. Inom de kvinnodominerande yrkena
pratar man skit på ett annat sätt än i de man-
liga. De manliga pratar skit om sex och sport
och har svårt att vara innerliga. Ytan är alltid
uppe. Bland kvinnor skvallras det något när-
mast obegripligt.

Kvinnor skvallrar inte bara om varandra och med
varandra. De för det också vidare. Jag har nu för-
stått att det är helt naturligt för en kvinna att föra
bok över vad hennes kamrater gör och sedan gå
och redovisa detta för chefen. Hon anser det när-
mast vara en skyldighet att skvallra. Det kom som
en chock för mig när jag började inom omsorgerna
,på ett nytt ställe, att det var så här man arbetade.
Cheferna har det som en metod. För en man är det
ju obegripligt. Om man i hamnen fick reda på att en
av kamraterna förde bok som han sedan gick med
till hamnchefen hade han fått en betongfot och blivit
till fiskföda.

Solidariteten på en arbetsplats måste vara absolut.
Den som går och skvallrar till chefen/överheten för
att komma i bättre dager själv har förverkat sitt pass
i mänsklightens tjänst. Man pratar med sina kamrater,
diskuterar, man går till facket och om då alla vägar är
stängda kan man gå vidare.

Det är äckligt att ha blivit utsatt för skvaller.
Det är som om någon drar på en en gammal
tagelskjorta. Det kliar och sticker och hur man
än gör måste man ha den äckliga skjortan på
sig.

Någon sa att om man har rent mjöl i påsen behöver
man inte oroa sig. Så jävla dumt! Det räcker med en
misstanke så är det kört. Några tänker då: ahh ingen
rök utan lite eld i botten.

Hur skall man försvara sig? När? Och inför vem?
Skvaller är vidrigt.

Tänk själv. Du går till chefen och säger att B trolig-
en super på jobbet. Du har inga säkra bevis men allt
pekar på det. Man kan ju tycka det vara på sin plats
att då någon frågar B om han super, eller att man hör
sig för runt omkring. B blir misstänkliggjord och i här
utan chans att rentvå sig.

Sällan har man ju hört om en rättsprocess som säger
att B måste bevisa att han INTE dricker. Hur skall han
göra det?

Nej, jag tror jag fått nog av alla skvallrande kärringar
och skall söka mig ett jobb i en lugn, sexistisk, sport-
tjattrande värld där man tar sina pilsner på fredag och
är lojal mot sina kamrater.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: