leifsjoqvist

2009-12-23
22:52:52

promenad och Harry Järv
Harry Järv är död.
Han blev 88 år gammal.
Jag har läst en bok: Konst och kvalite.

Jag prenumererade på hans tidsskrift
Fenix som kom ut mellan 1983 och 1997.
Fyra nummer per år. Järv skrev långa art-
iklar i varje nummer somhade 160 sidor.

Jag går till centrum och åter och ser på
film med mina barn. På vägen fundrar jag
över Järv. Jag älskade att få Fenix i brevlådan
men jag kan inte komma ihåg en enda artikel
ur minnet.


Däremot minns jag filmen Fram om främsta
linjen.
Den handlar om de soldater som under
Vinterkriget agerade bakom ryssarnas linjer
och likviderade. Harry Järv var en av de främ-
sta i gebitet.

När Järv fyllde 80 år sa han i en intervju att
det enda han kunnat riktigt bra i livet var
kommatering och skära halsen av ryssar.
En aning ovanlig ihågkommelse av en intell-
ektuell.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: