leifsjoqvist

2009-02-15
01:40:44

Fördomar
Jag såg Its a free world ikväll.
Ken Loach nya.
Hans filmer väcker annorlunda
och skarpa frågor och inte alltid
de jag vill.

I Frihetens pris ( The wind that shakes
the barley)
var det avrättningen av en an-
givare som blev kvar. Var det nödvändigt?
Offrade man inte friheten i den blodiga kon-
sekvensen?
Men mest var det att avrättningen var så
banal, så enkel.

I Its a free world  är det ursnygga Kierston
Wareing som ställer till problem. Hon är
snygg och tuff. Hon knullar när hon vill och
jag märker att jag fortfarande har problem
med att kvinnor beter sig som män gjort i
alla tider. I filmen så knullar hon frigjort och
i en ömsesidighet. Hon är alltså ingen "hora"
eller "planerande häxa" utan vill bara ha sex.


Jag vill ju ha frigjorda kvinnor.
Jag tror att frigörelsen av kvinnan ger oss
en friare man.
Jag har inga problem med kvinnliga chefer.
Jag har inga problem med att jobba i kvinno-
dominerande yrken.
Jag har inga problem med att städa, diska
eller ta hand om småbarn.
Men jag har problem med sexuellt frigjorda
kvinnor.

Det får jag fundera på....................................

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: