leifsjoqvist

2009-06-03
15:46:16

Kaffe som makt
Alla som arbetat inom vård och omsorg vet
vilket inflytande kaffe har.

Under min tid inom långvården  fick patienterna
kvällskaffe vid 17.30 och sedan fick de klara sig
till nästa dag 08.00 och det var  bästa scenariot.
Vissa spillde  sitt kaffe och   då fick man stå sitt
kast och klara sig  utan. Till   kaffet   fick man två
formbröd med en ostskiva och en leverpastejskiva.


Om en patient varit våldsam kunde denna bestraffas
med att inte få kaffe.
När de  gamla  och  förvirrade  kände lukten av  kaffe
eller hörde ljudet från fikavagnen så började de röra
sig som zoombies i Night of the living dead.

inom omsorgerna med deras närmast totala brist
på utbildat folk har detta varit en vanlig sätt att han-
tara konflikter.
-Är du inte snäll får du inget kaffe!

Huvuddelen av alla jag mött under mer än 30 år
inom vård och omsorg kan inte hålla sig neutrala
till kaffet. Ofta finns tvång inblandat. Ofta hetsdrick-
er man.

Sällan eller aldrig möter man grupper  som vill  förstå
problemet utan istället säger man att kaffet i sig är ett
problem och tar bort det.

Man kunde ju börja se bakom det uppenbara.
Vem dricker kaffe så fort att man bränner sig?
Vad är orsaken till det?

Har man en lång  vårdhistoria kan  man   vara  säker på
att det finns de  som fått kaffet borttaget under näsan el-
ler fått veta när  de satt sig till  bords att  de inte  får  kaffe
för att de missskött sig. I det läget handlar det att snabbt
som fan få i sig dropparna.

Sedan finns det de som använder kaffet för att döva ångest.
Att bokstavligen fylla sig lindrar för någon sekund.

Man kan ju gå till sig själv.
Koffeinister märker inte hur stor påverkan kaffe har
innan de blir utan.
För några år sedan hade jag magsjuka och drack då
inte kaffe på fem dagar. Jag blev orolig och trodde jag
var på väg in i en psykisk sjukdom ända till den femte
dagen då magen var ordentlig igen och jag fick mitt kaf-
fe.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: