2009-06-29
12:25:24
Meningen med livet (35)
Om man är intresserad av att betrakta andra
föreställningar än sin egen om existensens
vara då skall man hålla sig nära Charlie Kauf-
man. I natt såg jag åter Synecdoche,New York
och den växer.
Philip Seymour Hofman är enstående som Ca-
den Cotard. I förrgår såg jag Almost famous.
Där spelar han kultskrivaren Lester Bangs. Han
säger om sig själv att anledningen till att han är
kult är att han är uncool och aldrig får några bru-
dar. han är antitesen till rockcirkusen. Han är cir-
kusens samvete och sanningssägare. Han är un-
mercyful.
I Synecdoche följer vi Cotard genom hans liv. Det
är inte kronologist utan mer psykotiskt. Tid och rum
spelar inte så stor roll. Allt handlar om relation, allt
handlar om att bli sedd, allt handlar om rörd och be-
rörd, allt handlar om att älska eller att bli älskad. Det
övriga är bara rekvisita.
Det finns fantastiska sekvenser. Cotards fru lämnar
honom för två tyska män Hon är erkänd konstnär. Hon
gör minikonst så att alla går omkring med förstorings-
glas med pannlampor på hennes vernisage.
När Cotard träffar sin dotter på hennes dödsbädd måste
han be om ursäkt för att han knullat homosexuellt med
Erik i analen istället för att bry sig om sin dotter. Cotard är
hetero.
Så här är det med alla filmer som Kaufman skrivit, produ-
cerat eller som nu regisserat:
Being John Malkovich
Human Nature
Adaptation
Eternal sunshine of a spotless mind
Så gott som det enda intressanta som hänt på de stora
dukarna under de senaste åren.
Det är film.
Bara film.
Kaufman är kanske den ende jämte Karwai som klarar
av att bära formen i vår tid. Bära formen och fylla den med
ett innehåll som är bland de intressantaste som någon
form överhuvudatget kan visa.
föreställningar än sin egen om existensens
vara då skall man hålla sig nära Charlie Kauf-
man. I natt såg jag åter Synecdoche,New York
och den växer.
Philip Seymour Hofman är enstående som Ca-
den Cotard. I förrgår såg jag Almost famous.
Där spelar han kultskrivaren Lester Bangs. Han
säger om sig själv att anledningen till att han är
kult är att han är uncool och aldrig får några bru-
dar. han är antitesen till rockcirkusen. Han är cir-
kusens samvete och sanningssägare. Han är un-
mercyful.
I Synecdoche följer vi Cotard genom hans liv. Det
är inte kronologist utan mer psykotiskt. Tid och rum
spelar inte så stor roll. Allt handlar om relation, allt
handlar om att bli sedd, allt handlar om rörd och be-
rörd, allt handlar om att älska eller att bli älskad. Det
övriga är bara rekvisita.
Det finns fantastiska sekvenser. Cotards fru lämnar
honom för två tyska män Hon är erkänd konstnär. Hon
gör minikonst så att alla går omkring med förstorings-
glas med pannlampor på hennes vernisage.
När Cotard träffar sin dotter på hennes dödsbädd måste
han be om ursäkt för att han knullat homosexuellt med
Erik i analen istället för att bry sig om sin dotter. Cotard är
hetero.
Så här är det med alla filmer som Kaufman skrivit, produ-
cerat eller som nu regisserat:
Being John Malkovich
Human Nature
Adaptation
Eternal sunshine of a spotless mind
Så gott som det enda intressanta som hänt på de stora
dukarna under de senaste åren.
Det är film.
Bara film.
Kaufman är kanske den ende jämte Karwai som klarar
av att bära formen i vår tid. Bära formen och fylla den med
ett innehåll som är bland de intressantaste som någon
form överhuvudatget kan visa.
Kommentera inlägget här: