2009-06-21
02:04:11
Midsommar på Orust
En trevlig midsommar har sällat sig till arkiven.
Jag var med ett sällskap på Bildtska gården där
ett par har residens mot att de sköter gården
och genomför guidade turer under sommaren.
På det stora släkträdet i huvudbygganden hittar
man även vår Carl.
Vi åt och sjöng och sedan bröt den stora dis-
kussionen ut. Där fanns gamla trotskister, en
maoist, en anarkist , en miljöpartist och någ-
ra oberoende.
Diskussionen utmynnade i två stora frågor:
1. Vi kan idag inte formera oss ideologiskt för vi
vet inte riktigt vad vår tid kräver för ideologi. Vi
kan vara aktiva, vi kan studera och vi kan vara
vakna för att formera den ideologi som kommer
att växa fram. Det fanns socialister innan social-
ismen fanns som ideologi , anarkister fanns in-
nan anarkismen.
2. Vad kommer först befrielsen av samhället eller be-
befrielsen av individen? Gammal diskussion. Den
mytomspunne B Traven hävdade via sin serie böck-
er om indianerna att diskussion innan befrielsen är
att ge upp innan man ens försökt. Oenigheten kan
manifesteras först när samhället är befriat. En ann-
an syn är vi skall göra oss rena och redo innan vi kan
befria samhället. Någon hävdade att det var skolan
uppgift att undervisa oss till en framtida solidaritet,
men där var vi nog eniga om att staten inte är en pas-
siv figur i sammanhanget.
Oense på riktigt blev vi när Göteborgskravellerna kom på
tal. Anarkisten tyckte att vi var för flata i Sverige och att våld
måste finnas om det skall vara på "riktigt". Trotskisten såg
bara vandaler under kravallerna och blev förbannad och
gick. Trotskisten är idag miljöpartist skall tilläggas.
Det var ändå hoppfullt.
Det diskuterades.
Det diskuterades i oenighet.
Dialektiskt.
Små vibbar från en svunnen tid.
Jag var med ett sällskap på Bildtska gården där
ett par har residens mot att de sköter gården
och genomför guidade turer under sommaren.
På det stora släkträdet i huvudbygganden hittar
man även vår Carl.
Vi åt och sjöng och sedan bröt den stora dis-
kussionen ut. Där fanns gamla trotskister, en
maoist, en anarkist , en miljöpartist och någ-
ra oberoende.
Diskussionen utmynnade i två stora frågor:
1. Vi kan idag inte formera oss ideologiskt för vi
vet inte riktigt vad vår tid kräver för ideologi. Vi
kan vara aktiva, vi kan studera och vi kan vara
vakna för att formera den ideologi som kommer
att växa fram. Det fanns socialister innan social-
ismen fanns som ideologi , anarkister fanns in-
nan anarkismen.
2. Vad kommer först befrielsen av samhället eller be-
befrielsen av individen? Gammal diskussion. Den
mytomspunne B Traven hävdade via sin serie böck-
er om indianerna att diskussion innan befrielsen är
att ge upp innan man ens försökt. Oenigheten kan
manifesteras först när samhället är befriat. En ann-
an syn är vi skall göra oss rena och redo innan vi kan
befria samhället. Någon hävdade att det var skolan
uppgift att undervisa oss till en framtida solidaritet,
men där var vi nog eniga om att staten inte är en pas-
siv figur i sammanhanget.
Oense på riktigt blev vi när Göteborgskravellerna kom på
tal. Anarkisten tyckte att vi var för flata i Sverige och att våld
måste finnas om det skall vara på "riktigt". Trotskisten såg
bara vandaler under kravallerna och blev förbannad och
gick. Trotskisten är idag miljöpartist skall tilläggas.
Det var ändå hoppfullt.
Det diskuterades.
Det diskuterades i oenighet.
Dialektiskt.
Små vibbar från en svunnen tid.
Kommentera inlägget här: