leifsjoqvist

2009-05-19
20:47:16

Busschauffören som försvann
För många år sedan skrev Göran Lundin en
maoistiskt deckare som hette "Busschauffören
som försvann". Inspirationen kom från Norge
och deras svar på Jan Guillou, nämnligen Jon
Michelet. Bra tyckte jag att den var. Lundin skrev
sedan ett glömt mäterverk som hette "Den svarte
generalen" om upproren på Haiti i slutet av 1700-
talet.


Så idag var jag med fotbollsklassen på besök mot
utbytesklassen på Stadsgårdssskolan i Jönköping.
Under åren ahr det blivit några bussturer och nästan
utan undantag har de körts av chaufförer som inte
ser skillnad på ett stolssäte och unga människor.
Det brukar komma att ungdomen idag inte respekt-
erar ordning och att samhället är på väg att raseras.



Anledningen till denna misantropi är att ungarna inte
sitter helt stilla med säkerhetsbälte. De pratar och
flörtar och klämmer och skrattar och skriker. De är
unga. De sjuder av liv.

Busschauffören brukar vara tålmodig en timma och
sedan börjar han tjata om att dörrar är öppna att det
gått sönder diverse saker och att allt är på väg att räm-
na och han tänker stanna bussen för att få ordning.
Detta sprider sig så att jag som ledare måste gå in
och tjata trots att jag inte vill. Jag vet ju att idioten bak-
om ratten skapar dålig stämning genom sin misan-
tropi. Helst skulle han vilja köra en last med kvinnor
som bara tänder på feta och otränade busschaufförer,
som dessutom är allmänt otrevliga och dumma i hu-
vudet.


Nu hade vi en jättetrevlig dag i alla fall.
De ungas glädje segrade över surfittan
bakom ratten. Det var en de godas seger
över ondskan.
Men chaufförsyrket borde verkligen satsa lite
på ledarskap och lite grupppsykologi, antingen
det eller en chaufför som bara kör och kniper
käft.


Andra deckaren inte så bra.....
Kommentar:
#1: Bilist

Du brukar skälla på bilister men busschaufförer är tvivelsutan jordens avskum. Det värsta jag upplevt i det fallet var när jag reste med mitt fotbollslag (14-åriga tjejer) och en av dem vid ett tillfälle dristade sig till att ställa sig upp i mittgången. I pedagogiskt nit tvärnitade fanskapet till förare mitt på Autobahn. Ungar och allt löst flög över hela bussen. Tyvärr var det av uppenbara skäl olämpligt att grovt misshandla honom, men två av mina intelligenta spelare började genast sjunga "En busschaufför, en busschaufför, det är en man med glatt humör ...". Ägd, som de själva skulle ha uttryckt saken.

Förresten är nästan alla busschaufförer födda i Jungfruns tecken:

>>>Jungfrun (24/8-22/9)<<<

Du är den logiska typen och hatar oordning. Din pedantiska attityd gör dina vänner och arbetskamrater fysiskt sjuka. Du är kall och okänslig och somnar ofta när du knullar. Jungfrur blir bra bussförare och hallickar.

2009-05-20 @ 11:55:06
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: