leifsjoqvist

2009-11-26
13:55:37

En liten notis

Jag hittade två broschyrer när jag letade gamla
tidningar i förrådet. Det var om Hagahuset och
alla turer med tre stängningar och en slutgiltig
ockupation 1972.

En sak ser man med en gång, Sverige var inte
mer radikalt då. Åtminstone inte blande de som
styrde vår stad. Det som skrevs i GP. Det som
sades av ledande politiker och polis hade inte
sagts i en liknande situation idag.

I en intervju i GP klagar ockupanterna på att till-
gången av engångsmuggar höll på att ändas och
detta fick en läsare att skriva ( detta är 1972):

Jag blev ärligt förbannad när jag läste - i samband
med ockupationen av Hagahuset- att ni snart var
utan engångsmuggar av plast. Använder ni verk-
ligen sådana?
Ni som säger att ni arbetar för ett bättre samhälle
och miljövård- ni om några borde väl orka med att
diska koppar?

Broschyren var häftad och kostade 50 öre.
Det var skriven på en handskrivmaskin med trasiga
stora E och teckningarna var kopierade från original
man hittat på stora anslagstavlan vid ingången till Haga-
huset.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: