leifsjoqvist

2009-11-19
02:23:59

En riktig jävla kalkon
La Croisee des chemins eller som de saluför den på
Lovefilm Crossroads är troligen det sämsta jag någ-
onsin sett. Jag har sett mycket. The possy med brö-
derna van Pebbles om negrer i Wild West tillhörde ju
länge favoriten i genren, men detta........

Filmen startar i Utah där en ung man och kvinna kom-
mer vandrande längs flodbrinken i skymningen. Sek-
vensen väcker minnen från sextiotalets mer pedago-
giska skol-TV program. Sedan talar den amerikanske
unge mannen....franska. Varför gör en fransman en
film om en amerikansk soldat och varför då franska
som språk. Kul som en antikolonial tanke om det nu
hade funnit en tanke med denna film.

Han berättar han att han skall till Frankrike och kriga.
Då han skall kyssa henne tror man att det är en ver-
sion av V-ödlorna anfaller för han kysser inte, han äter.
Under tiden han kysser rör handen i gruset. Kameran
fokuserar. När kameran kommer upp igen är han mitt
i strid. Det är uppenbart att kameramannen står och
hoppar med kameran för att få lite aktion i bilderna.
Det är riktigt lågt. Då orkar jag inte längre. Jag stäng-
er av. Filmen han att gå 8:44 men då var introt på en
blodig hjälm där alla skådespelares namn rullar över
två minuter.


Jag satte på Slumdog millionaire och det däremot var
en riktigt bra rulle. Så bra att gamla gubben inte kunde
hålla tårarna borta på slutet.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: