leifsjoqvist

2009-10-14
11:53:14

Dumheten är konfirmerad

Det har sedan några år vandrat runt att den
grupp av människor jag arbetar med skall
di är till defineras enligt ett nytt begrepp och
att detta skulle vara "Dom som VI är till för".

Jag har trott att det var ett elakt skämt eller
att ville förlöjliga omsorgerna för att vara en
bunt senila kärringar eller liknande. Efter läs-
ning av Tamas bok om de apatiska barnen vet
jag dock att kvinnor i karriären idag är fullkom-
ligt livsfarliga och skulle inte tillåts att arbeta
med männsikor. De är alltså bokstavligen livs-
farliga.

I förra veckan dök då det första officiella beviset
upp för att dumheten är konfirmerad. Brevet var
adresserat till våra "Brukare" och inom parentes
stod det (Dom som vi är till för).

Nu är inte brukare heller ett särskilt bra ord. Patient
fungerar inte heller. Boende låter som de vistades på
hotell och det enda jag kan förlika meig med är klient,
i brist på ett bra namn.

Dom som vi är till för är ju obeskrivligt. Så gott som alla
tänkande människor vet ju att alla konflikter och förfölj-
elser skapas med att vi manifesterar ett Vi och ett Dom.
Judar och Romer har alltid levt med detta Dom. Pogromer
och förföljelse av romer har sin grund i att man skapat ett
Dom.

Här har vi en redan utsatt grupp människor som skall namn-
ges och en tänkande människa försöker ju då hitta ett neu-
tralt och värdefritt ord eller begrepp, om man nu inte kan inte
ett positivt laddat. Men detta..........

Jag hoppas att Dom som bestämmer inom omsorgerna och Dom
ovan där sätter stopp för detta annars kommer fasthållning och
liknande dumheter att bli standard inom omsorgerna.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: