leifsjoqvist

2009-10-07
23:50:19

Så tog det slut
Ikväll såg jag det tionde och sista avsnittet
av årgång 5 av The Wire. Jag fick samma
känsla som vid skolavslutningar som inne-
bär att något tar slut som i nionde klass el-
ler studenten eller som när man muckade.

Någon tar slut och kommer aldrig att komma
tillbaka.

Det jag tar med mig är med den oerhörda rea-
lism serien har skildrat Baltimore. Det och hur
serien visar att oavsett vilka val vi gör är det
inte alltid som miljön låter det bli som vi tänkt,
eller att valen inte bara gäller oss utan nära och
kära och då låter vi oss lättare korrumperas.

Här har funnits hjältar med skuggor och skurkar
med solsidor. Serien har varit som livet. Lyckliga
alla dem som har detta kvar. Jag önskar att denna
serie togs in som studiematerial för alla typer av
skolgång, inte minst för lärare och sociologer.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: