leifsjoqvist

2009-10-29
00:00:21

Vem skall man lita på?
Fria socionomer hade möte förra veckan om
ung kriminalitet och då i synnerhet bilbränning.
Någon kritiserade polisen för övervåld och då
särskilt deras tillskag här i Backa. Den närvar-
ande polisen Evan Magnusson förklarade att pol-
is gick in med vapen mot passiva ungdomar mitt
på ljusa dagen att: de var rädda....

Allvarligt!
Du har rätt att vara rädd när du är
polis, men du har inte rätt att projiceras denna
rädsla. Du ska klara provokationer och bryta
aggressivitet med lugn och trygghet.

Idag får jag mer känslan av att polsien bygger
upp hotbilder som de från via mall från USA.
Polischefer åker till USA och får lära sig hur man
rensar getton genom att skicka SWAT-team som
rensar under glada tillrop.

Det är unga människor vi pratar om. Inga dom!
Inga djur. Även om vissa utför dåliga handlingar
kan man inte mötas med misstänksamhet. Det
måste finnas tillit. Jag tror att de flesta accepterar
om de blir tillrättavisade när de så förtjänar, men
att anklaga någon oskyldigt är både farligt och dumt.


Så läser jag i GP idag att det är de kriminella gängen
som står bakom bilbränderna i Göteborg. Det har jag
svårt att tro på. Åter undrar jag varifrån polisens ana-
lyser kommer. De kriminella gängen är inte genomorga-
niserade och har inte massa planer. Det som händer,
det händer. I Backa verkar ju rena anarkin råda. De
flesta unga här vill vara för sig själva. Jag hoppas att
polisen har reda bevis i detta. Alltså att de bilar som
brinner tillhör kriminella eller misstänkta dito, annars
finns ju ingen bäring i resonemanget.

Konsekvensen av polisens uttalande blir ju att bilbränd-
erna har inget med att ungdomen känner sig förfördelad
att göra. Problemet ligger i kriminella gäng och får vi bort
dem så löser sig problemet. En förskjutning av skuldbördan.
Det är inte ett politisk problem. det är ett polisiärt och
disciplinärt. Många politiker tackar nog för den analysen.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: