leifsjoqvist

2009-09-14
12:18:31

Den fördomsfulle

Förra söndagen hade några stulit en
bil och kört sönder vår grusplan och
sedan kört in och fastnat i ett mål på
konstgräsplan.

Min första tanke var att det var någon
asocial blatte i Backa. Det är skräm-
mande då jag inte hyser vare sig ras-
sistiska eller generationsfientliga åsikt-
er i mitt förnuftiga jag.

Jag prövade tanken och alla jag pratade
med, inklusive blattar själva, hade tänkt
denna tanke. Alla förutsatte detta att det
var unga blattar.

Alla utom min yngste son som sa:
"Nänä, det är ett typiskt svennebrott. Det
 är bara svennar som snor bilar och fastnar
 i ett fotbollsmål".

Det är otäckt detta med rasismen för den äter
sig in i det undermetvetna. Man får en reflex
som säger att blattat är farliga och skyldiga
till allt ont. Förra veckan kom busiga gänget
gående, och av dem är flera tungt belastade
med kriminalitet, och de hade med sig sina
två Anstaffhundar (varav den ena heter Eva
Braun). Alla tittar efter dem och man känner
hatet och rädslan manifesteras i fördomsfulla
blickar.

De var bara ute efter en plan att spela boll. Det
fanns ingen ledig så de gick tillbaka igen. Helt
naturligt och ingen hade brytt sig om en grupp
"vita" barn gjort detsamma.

Var vi snart hamnar är i ett Ungern där libera-
lsimen också släppt fram gammal inpyrd ungersk
fascism i rasistiska förkläden. För några veckor
sedan mördades en kvinna och hennes 13-åriga
dotter offentligt. Deras brott? De var romer!

Romer är vår tids judar och det är där tonvikten
borde ligga när vi skall arbeta mot rasism.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: