2009-09-30
11:33:51
Vem blir lärare?
I diskussionen om vem som blir lärare
så har jag inte en enda gång hört den
distinktion som man gör när det gäller
exmeplevis polisen. I de sistnämndas
fall finns ju en överrepresentation av
människor från vit arbetar- och medel-
klass för de högre uppdragen även vit
överklass. Det finns problem i komm-
unikationen mellan polis och förort vil-
ket kommer sig av att polis inte vill ha
dialog utan vill bestämma ( vilket ju ock-
så är deras uppdrag). Man har dock fat-
tat att det behövs fler kvinnor och blattar
och att denna rekrytering gör polisen bätt-
re.
Samma insikt har inte skolan där nästan
alla lärare är sprungna ur samma källa.
Det är kvinnor i spets med ideal som var
aktuella i sent 1800-tal när lärarinnan satt
oknullad och deltagande i byalaget. Sedan
dess har man byggt en kåranda som är
fullt i klass med läkare och polis. Man vill
höra att man skall ha högre lön och högre
status man vill inte höra på hur man måste
förändra hela yrket.
Kolla in The Wire årgång 4 och se hur en lär-
are utvecklas genom att ta del av barnens
problem och utveckla en totalitet i sin under-
visning. Skolan behöver fler män medan annan
bakgrund än idag. Skolan behöver definitivt an-
nat än karriärblattar som lärare. Det behövs
blattar med samma bakgrund som barnen. En
högutbildad iranska med katederundervisning
som specialitet är inte att föredra i den tjugonde
århundradet.
så har jag inte en enda gång hört den
distinktion som man gör när det gäller
exmeplevis polisen. I de sistnämndas
fall finns ju en överrepresentation av
människor från vit arbetar- och medel-
klass för de högre uppdragen även vit
överklass. Det finns problem i komm-
unikationen mellan polis och förort vil-
ket kommer sig av att polis inte vill ha
dialog utan vill bestämma ( vilket ju ock-
så är deras uppdrag). Man har dock fat-
tat att det behövs fler kvinnor och blattar
och att denna rekrytering gör polisen bätt-
re.
Samma insikt har inte skolan där nästan
alla lärare är sprungna ur samma källa.
Det är kvinnor i spets med ideal som var
aktuella i sent 1800-tal när lärarinnan satt
oknullad och deltagande i byalaget. Sedan
dess har man byggt en kåranda som är
fullt i klass med läkare och polis. Man vill
höra att man skall ha högre lön och högre
status man vill inte höra på hur man måste
förändra hela yrket.
Kolla in The Wire årgång 4 och se hur en lär-
are utvecklas genom att ta del av barnens
problem och utveckla en totalitet i sin under-
visning. Skolan behöver fler män medan annan
bakgrund än idag. Skolan behöver definitivt an-
nat än karriärblattar som lärare. Det behövs
blattar med samma bakgrund som barnen. En
högutbildad iranska med katederundervisning
som specialitet är inte att föredra i den tjugonde
århundradet.
Kommentera inlägget här: