leifsjoqvist

2010-08-26
12:44:39

Konfliktlösning i praktiken
Idag skulle jag cykla till Åkes Cykelservice vid Eketrägatan
och lösa min sons cykel vilken jag tog dit via cykel igår med
uppenbar risk för eget liv.
Under veckan har vi haft lite föreläsningar och diskussioner
om konflikter och möjlighet att lösa dessa. Det har handlat
om mjuka former och dialog. Exempelvis är det då påbjudet
att man säger till den som mobbar: Vad kan jag göra för att
du skall sluta mobba?
Jag sympatiserar med tankesättet och tycker att det går i
liknande banor som Habermas och den deliberativa metoden.

På min cykeltur mot Eketrägatan kom jag vid korsningen vid
Backaplan och cyklade ut över bilbanan. En röd Volvo kom
snabbt och höll på att klippa både mig och cykeln. Detta är
ingen unik företeelse utan jag brukar ge fingret och cykla
vidare. Det som skilde var att idioten i den röda Volvon tut-
ade. Inte nog med att fanskapet höll på att köra över mig,
han skulle också ge mig skulden. Min fagra stämma ekade
över Backaplan men innan jag hann fram till bilen körde
mannen iväg.

Jag tänkte då inte på frågan:
-Vad kan jag göra för att du nästa gång inte skall köra över
 mig med din röda Volvo?

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: