leifsjoqvist

2010-02-22
10:59:08

Bra författare
David Ericsson är en f d lastbilschaufför som givit
ut fyra böcker. Jag läste hans debutbok i dagarna.
En novellsamling som heter Truck Stop och blev
glad. Äntligen en man av folket som skriver från
ett underperspektiv utan annat än vilja skildra.

Det är åter dags att damma av begreppet proletär-
författare. Klasskillnaderna är idag större än någon-
sin men samtidigt förklädda. Vi låtsas att vi alla är
lika och att alla har samma möjligheter. Ericsson
skriver ett sådant resonemang på näsan. Ännu lev-
er klasser och skillnader dem emellan.


Jag fylls av goda känslor av Ericssons berättande.
Det är om mitt liv och mina miljöer han skriver. Han
levandegör en förkrossande majoritet av svenskar
(och europeer)vardag. Arbetet skildras som så säl-
lan. Nu skall jag ta mig an Taxfree, Redlight och Svart
Marmor.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: