leifsjoqvist

2010-06-25
16:31:55

En bra dag
Bestämde mig igår för att inte åka till Värmland
på midsommarafton. Hade ingen ork att göra någ-
ot efter en vecka fotbollskola.
Så jag steg upp vid tiotiden och åt frukost. Jag
letade sedan i min CD-samling och fick tag i Blue
Oyster Cult och Secret Treaties i mitt tycke deras
bsäta skiva. Jag lyssnade på den på väg till Härlanda
tjärn och bad. Inget folk vid bryggan. Jag simmade
runt sjön och kände närmast eufori. Lycka. jag tänkte
på vattenapeteorin som konstruerades av Alistair
Hardy på 60-talet. Han var en udda figur och hade
inget att sätta emot paleolontologmaffian med famil-
jen leakey i spetsen.

Vattenapeteorin säger alltså att vi alls inte gav oss ut
på savnnerna utan utvecklade bort oss från de andra
aparterna genom att vi var vid vatten. De som talar
för teorin är att vi har simhud mellan tårna, att vi har
en välvd näsa, att kvinnor har mödosmhinna (blott val-
ar har det f ö bland däggdjur). Man kan ju också se att
nästan alla civilisatoriska centra har byggts vid vatten.

Vatten gör att jag mår oförskämt bra. Bada och simma i
sjö bokstavligen sköljer bort stress, oro, ångest och allmän
olust. Uppstigen är man som ny.

På vägen hem från Härlanda Tjärn satte jag på Treshold
och deras platta Dead reckoning där spår 7 och 9 gör att
jag närmar mig Nirvana. Otäckt bra.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: