leifsjoqvist

2010-06-09
11:47:45

Klasskriget skickar fram sina stormtrupper
Maria Abrahamsson är moderaternas värsta torped. Varje
gång det handlar om att slå ner på svaga grupper och in-
divider så skickar man Maria.
Ingen kan försvara det gamla klasssamhället med dess klass-
privilegier som Maria.

I dagens debatt i P1 jämför hon kämpande fackföreningsfolk
med kriminella ligor. Retoriken känns igen från hur trädbaroner
och storbönder slog ner på vanligt folk i förra seklets första
hälft.

Vad som hänt är att de mycket rika ägarna av Berns salonger
kickat sin personal och låtit dem gå till bemanningsföretag där
Berns åter hyr dem till lägre lön och vidriga villkor med 7-dagars
vecka och ingen trygghet alls.
Syndikalisterna som företräder dessa arbetare har satt Berns i
blockad. Det är en humanitär åtgärd mot ett företag som lever
i fel sekel vad det gäller synen på människor.

Med Maria Abrahamsson kan man se vad som döljer sig under
masken på moderaterna och deras arbetslinje. De vill ha en lin-
jär maktstruktur på arbetsmarknaden där ägare kan vraka un-
dan folk bara de har en åsikt. Man vill skapa tjänstehjon som
håller käft och ler och snälla är.

Jag så en skräckfilm för något år sedan som hette Frontiers. En
fransk sado-äckel splatterfilm som gjorde att jag under några
veckor hade svårt att sova. När jag var 6 år såg jag vinjetten
till Mosebacke monarki och hur den fridsamma Dr Jekyll blir
till monstret Mr Hyde . Under några år såg jag Mr Hyde hoppa
i hallen och göra mina nätter sömnlösa. Nu hör jag Maria Abra-
hamssons isbergsröst och får visioner om hur kapitalägare jor-
den runt, idag och historiskt, skickor armeer att förtrycka och
slå ner varje försök till att skapa rättvisa. Få människor har
lyckats skapa så mycket ångest med så lite intellektuellt inne-
håll.

Därför är det viktigt, oavsett vad man står politiskt, att stödja
blockaden mot Berns. Det handlar om att stödja humanism och
rättvisa mot dess motsats.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: