leifsjoqvist

2010-06-25
22:34:51

Läsning och minnen
Jag läser Meditationer av Lars Gustavsson och grips
av ett kapitel som heter Hur skall de levande tala till
de döda?
Där skriver han om en sommar i början på 70-talet
där han och några vänner har träffats på landet och
ätit gott. När de sedan skall diska sätter de på Beet-
hoven nionde symfoni högt på en gammal grammo-
fon. Deta bildar ett gott minne.
Med i denna disk är konstkritikern Katrin Sello. Senare
får hon en dödlig muskelsjukdom och den dansande
unga kvinnan hamanr i rullstol och dör.
Lars Gustavsson går 21 år senare i en bokhandel i Hann-
over och hittar ett litet lyrikhäfte av Sello. Den heter
Antilope wollte ich sein zur Nacht.
I denna lyriksamling hittar han en dikt om att diska tall-
rikar i svensk storskog till Beethoven. En dikt som förmed-
lar lycka.

Jag känner igen det.
Inte så direkt att jag känt författaren, men jag har läst
hans bok och jag kan minnas när jag läste den och var
jag då befann mig i livet.
Vad jag tänkte.
Hur jag levde.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: