leifsjoqvist

2010-06-11
10:38:46

Violence
Åter bekräftas tanken om att svensk överhet inte
har en aning vad som skall göras med bråken i
förorten eller med kriminalitet i allmänhet.
Andra nyhet på text-tv SvT var att en brandbil
blivit bestulen på material mitt på ljusa dagen i
Rinkeby. Jag skulle kunna ge mig min pung i
pant på att om några kids stulit en slang från
en brandbil mitt på dagen i exempelvis Askim
hade för det första ingen brytt sig om att kon-
takta media och hade någon för det andra gjort
det så hade man inte ansett det vara en nyhet.

Igår knivskars en man i Nordstan. Mannen dog.
Reaktionen på detta är följande. Uvisa alla invan-
dare, skärp upp den psykiatriska vården och höj
straffen på all kriminalitet. Det är numer en rygg-
märgsreaktion.


Detta trots att all forskning visar att det är inte et-
niciteten som dödar det är fattigdom, psykiskt sju-
ka är inte överrepresenterade i brott och att straff
har liten eller ingen funktion alls och definitivt inte
när det gäller våldsbrott i affekt.

När media hanterar exempelvis Rinkeby är det en
medveten handling. Man spelar på fördomar och
folks rädsla. Man vet att det inte är kriminella lig-
or då dessa inte har nytta av vandalism i sitt eget
område. Man vet att det är vilsna , bittra och sysslo-
lösa unga som vandaliserar. Men vem vill hoppa på
barn som redan ligger? Bättre göra dem till monster.

Det finns en parallell till våldtäkter.
I alla tider har myten spridits om att våldtäkt ökar på
sommaren när kvinnor är lättlädda. Det finns inget så-
dant samband. Kvinnor våldtas året om och oftast av
någon de känner.
Med gettovåld är det direkt så att det har med somm-
aren att göra. Det håller på som värst när skolan slutar
och börjar. Det är en tydlig koppling som finns säker-
ställd. Det skriver man aldrig om.
Varför sprider media myter?
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: