leifsjoqvist

2010-05-23
03:22:06

Att ses många år senare
Igår samlades S3B igen. Det var 32 år sedan sist.
32 år. Lång tid. Många liv flyter genom den tiden.
Då det begav sig på 70-talet visste vi inte vad liv-
et skulle ge. Hur skulle vi formas? Jag vet inte om
det gavs några svar denna kväll. Roligt att se des-
sa fårade ansikten formade av tre decennier livs-
visdom.

I den sena natten sjöng Magnus åter sången som
fick en sommarnatt att stanna för över 30 år sed-
an. Tiden stannade en stund.

Dagen är släckt,
mörkret har väckt
stjärnor och kattor och slinkor;
fyllda av skarn,
slödder och flarn
sova polishus och finkor -
Barnet det skådar i drömmarnas brus
hur en ängel med lyktor går runt våra hus.
- Och ensam i kvällen den sena
jag slåss med en smäktande vals.
Och jag är ganska mager om bena,
tillika om armar och hals -
Jag har sålt mina visor till nöjesestrader,
och Gud må förlåta mej somliga rader,
ty jag är ganska mager om bena,
tillika om armar och hals.
Grämelsens son
i grammofon
sprattlar för Hans och för Greta.
Pajas - ack ja -
schajas - ack ja,
gott kan det vara att veta?
Skänk mej nu bara ett rimord på sol,
när jag redan har använt fiol och viol?
Ack ensam i kvällen den sena
jag slåss med en smäktande vals,
och jag är ganska mager om bena,
tillika om armar och hals -
Jag har ingenting alls här i världen att vinna,
och snart i min grop skola maskarna finna
att jag är ganska mager om bena,
tillika om armar och hals
.

Nils Ferlins vackra dikt framförd av en framgångs-
rik advokat. I den sena natten. Sedan cyklade jag
hem. I sommarnatten funderade jag över livet. Vad
är ett bra liv? I natten fann jag ett svar. Detta dygn
hade varit ett gott dygn.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: