leifsjoqvist

2010-05-28
00:45:54

Gubbkväll på kyrkogården
Vi är ett gäng gubbar som träffas sista
torsdagen varje månad. Vi har som motto
att umgås med förstånd. Så denna kväll
samlades vi vid Östra kyrkogården och alla
hade fått en uppgift om att hålla en kortare
föreläsning om var sin grav.

Henkan pratade om Engellau vilken var Volvo-
chef innan Gyllenhammar. Samme Engellau
presenterade sig för all personal på Lorens-
berg och sa då:
-Jag tar mig hatten för den verksamhet som varit
 och jag tar av mig kavajen för den verksamhet
 som komma skall.

Kenny pratade om Erik Lemming som var vår
första stora idrottsidol.
Jag pratade om Sven Rydell.
Per talade om Seaton.
Pson talade om Beda Hallberg och skapandet
av Första majblomman. Vi fick också varsin
blomma att hänga på jackan.

Bäst denna kväll var Niklas lysande lilla tal om
Karin Boye. Han refererade tills sin föreläsning
från femte klass.

Karin Boye har skrivit den kortaste dikten jag
kunde hitta i biblioteket.
Därför valde jag den.
Karin Boye föddes i Göteborg 1900 och dog 1941.
Hon var kär i en annan kvinna som hette Margot
hanel och var judinna.
Karin tyckte det var jobbigt med kriget och Hitler
och att vara kär i en kvinna så hon begick själv-
mord bakom en buske utanför Alingsås 1941.
Jag tycker Karin Boye var modig som vågade begå
självmord.
jag tycker att andra poeter kan lära av Karin att dik-
ter inte behöver vara så långa.
Här kommer dikten till Margot Hanel:

Du min förtvivlan och min kraft
du tog allt eget liv jag haft
och därför att du krävde allt
gav du tillbaka tusenfalt.


Vad kan mer sägas?
En fin vårkväll i goda vänners lag
och ett par pilsner på det.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: