leifsjoqvist

2010-05-12
11:13:53

varför är det givet att de fattiga är skulden till skulden?
Jag lyssnar till Public Service. P1 och SvT. Det gör
att jag vet att det jag hör är mildare än den övriga
borgerliga media. Jag förvånas över samstämmig-
heten i det budskap som predikas. Jag förvånas över
att alla är överens om krisens orsaker.

Så här säger man i en unison kör:
Vi (vilka är vi sägs aldrig)har levt över våra tillgångar.
Våra tillgångar är löner för låginkomsttagare, skolor,
allmän sjukvård, pensioner, bidrag i alla former.

Alltså det är människor som är mil ifrån de beslutande
processerna som skapar krisen med sin girighet. Det
är de fattiga som ropar efter högre löner, mer bidrag,
högre pensioner, bättre skolor och bättre vård som är
orsaken till krisen.

Det är märkligt.

I min värld med Spara och Slösa från barndomen är det
de som köper massor av onyttiga saker som de bara har
för ägandets skull som är bad guys.
I min värld är det fifflande byggherrar, riskkapitalister, o-
dugliga och fega politiker, födda rika, ja i princip de som be-
sitter all makt som också skall ta ansvar. Så är det inte idag.
Tvärsom. Maktens personer berikar varandra med enorma
pensioner och bonussystem för att alla i den rika bubblan
skall vara glada och solidariska med varandra.

De rika skall betala krisen.
Hur kan någon vara emot det?

Varför är Public Service så servil?
Varför släpps inte de alternativa rösterna fram?
Får jag se en 20-årig börsanalytiker som trimmat håret
med fläskkotlett stå och säga att börsen reagerar nega-
tivt på allt som gynnar det stora flertalet då kommer jag
undra över hur man kan säga att liberalismen är annat
än enfald.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: