leifsjoqvist

2010-05-13
20:34:30

Varför jag inte blev filosof
Ett av skälen, min obegåvning ej inkluderad, till att
min filosofiska bana avslutades var att jag bara blev
pissnödig över att diskutera om "A är lika med A" vil-
ket exempelvis Trotskij inte ansåg vara självklart då
1 kilo socker inte alltid var exakt lika med ett kilo sock-
er. Nu blev jag pissnödig.

J L Austin och Elizabeth Anscombe diskuterade under liv-
liga former "Pretending" det år jag kom till världen,år 1958.
Det slogs om ett exempel där en tjuv putsade fönstren i
syfta att rekognisera inför en stöld. Putsade han fönstren
eller låtsades han putsa fönstren? Anscombe anklagade
Austin för grammatisk vidskepelse. Pissnödig igen.

Jag är mer ämnad att vara på en fotbollsplan och styra ungar
till att förstå det nobla spelet fotboll och till att bli människor
värdiga att agera i det med andra. Emellanåt kan jag läsa en
text utan att för den sakens skull vara annat än en vanlig män-
niska utan behov att gå på toalett.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: