leifsjoqvist

2010-11-28
09:48:16

Stockholm tur och retur
På fredagen intervjuades jag och fem andra i
GP om förhållandena på Älvgårdens gruppboende
och journalist Wikingsson visade sig vara en duk-
tig och empatisk journalist.
Artikeln på lördag visade åter att man har ett
gigantiskt ledarproblem i Torslanda. Istället för
att göra något åt strukturella problem har man
ägnat sig åt skapa syndabockar och framför allt
hålla sig själva fria.
Nåväl, det är ett avslutat kapitel men det är ju
tragiskt att man inte verkar se problemen. Fyra
anmälningar för våld har ju varit konsekvensen
av problemlösningen a la Torslanda. Borta är den
humanism som alltid präglat arbetet.

Så jag for till Stockholm i glada vänners lag. Vi
skulle ha en överraskning med oss på tåget och
alla utan jag hade tagit detta på allvar. Det blev
ansjovisfyllda strudels, rökt vildsvinsbog, rökt
kalkonkorv, whisky, skumpa och några öl.Lars
Adaktusson satt och såg avundsjuk ut alldeles
för sig själv. Jag förvånades över att han var
så smal.Han har ju ett så tjockt ansikte.

I Stockholm gick vi på Svejk. Det är som vanligt
90% män som bara dricker öl. Vi drack öl utan
en som bara serverades vatten. Vid särla timma
kände jag att det fick vara nog med öl och jag
frågade servitören om det fanns cider. Hon titt-
ade på mig med stora ögon som tänkte hon:va,
en kille med vattensnopp här!
Till slut fick jag min cider och för att visa upp mig
i all min förnedring gav hon mig en smultroncider.

På lördag var det stora utedagen. Vi gick på Sheraton
och åt deras bufefrukost under några timmar. Vi gick
sedan in till Gamla Stan och där hittade vi till Järnet
där vi drack glögg och annat gott. Ute på Järntorget
i Stockholm står en liten gubbe med glasögon och
stor hatt staty. Självklart en göteborgare, nämnligen
Evert Taube.

Under den följande rundvandringen blev Evert gaisare
då hans byst fick en gaismössa. Likadant för Cornelis
som numer är bevisat gaisare.

Vi såg Milan och Sampdoria spela oavgjort och vi blev
alla kära i vår servitör. Hon tyckte att vi var fantastiska
och vi tog alla åt oss men vi var inte riktigt överens vem
hon egentligen tyckte var mest fantastisk.

Senare på kvällen åt vi en fyrarätters på La vecchia signora.
Den gamla damen. Mat och dryck i goda vänners lag är ju
det som högt värderas i denna tid. Det blev mycket pengar
men det var det värt.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: