leifsjoqvist

2010-10-02
23:37:03

En riktig rolig lördag
Ryggen plågar mig och binder mig vid säng
och stol. Det är då jag får senaste numret
av Filosofisk Tidskrift i min hand. Nummer 3
2010 och det är årgång 31.

Matin Lembke skriver om Frågan om varat
där han konkluderar att om man inte tar till sig
hans minst sagt snåriga resonemang för
Guds existens hamnar vi :

Alternativet verkar vara att betrakta Faktum X-
det (förmodade)faktum att det finns kontingenta
ting-som ett factum brutum:ett oförklarligt fakt-
um, ett mysterium i absolut bemärkelse.Problem-
et med detta alternativet är inte att det hänvisar
oss till en epistemologisk ändstation, ty det gör i
förlängningen även alternativet(B);dess problem
är snarare att det påstår att något, som verkar
kunna ges en förklaring, inte kan ges en förklaring.


Dagens viktiga fråga: vad är fel med bilden?
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: