leifsjoqvist

2010-10-01
22:55:20

Etik och moral
Min vän som lär sig svenska har svårt med ett uttryck
som han inte hört någon annanstans:etik och moral.
Han har hört det bland affärsmän och politiker men
också på Solvalla.
-Ni måste syfta på något särskilt, säger han,eftersom
 ni inte nöjer er med att säga moral. Jag undrar vad
 det kan vara.
-Det är sant, svarar jag.  Vi syftar på något särskilt.
-Men vad tusan, frågar min vän, är det för skillnad
 mellan etik och moral?
-Det är ingen skillnad,svarar jag. Etik är grekiska och
 moral är latin och orden betyder samma sak.
-Men då betyder ju "etik och moral" bara "moral och
 moral", säger min vän.
-Det är riktigt, svarar jag. Just så är det.Det är därför
 uttrycket är så omtyckt. Det betyder helt enkelt dubbel-
 moral.
-Aha, nu förstår jag, säger min vän.

Ur Krigsvinter av Anders Ehnmark
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: