leifsjoqvist

2010-09-15
12:53:06

litteratur och kulturemancipation

Jag har sedan tonåren läst litteratur. Jag har läst
av författare från hela världen vilka skrivit från i
pribcip varje hörn i världen och som beskrivit de
flesta tankar som finns i omlopp i våran värld.
Aldrig, vad jag kan påminna mig, har jag känt att
jag inte förstår en tanke eller en tankevärld. Jag
har inte accepterat men förstått. I många fall har
jag bjudits in och fått en större förståelse och där-
med breddat min humanistiska grundhållning.

Aldrig har jag dock läst en berättelse från Laos. Laos
var ju en del i den treenighet som stred mot den ame-
rikanska imperialismen på 1960- och 70-talet. När vi
tog ställning för FNL i Sydvietnam och GRUNK i Kam-
puchea så försvann Pathet Lao i Laos. Laos var i prin-
cip en provins till Vietnam.

Jag har precis läst färdigt Colin Cotterills bok Den mot-
villige kommunisten
vilken handlar om Siri som är rätts-
obducent i Vientiane, huvustad i Laos, året är 1976.

Det är en spännande berättelse med en miljö som var mig
okänd och ändå finns alla de grundläggande frågorna där
som förenar oss över alla nations- och kulturgränser.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: