leifsjoqvist

2010-09-23
11:15:38

Moore och Steinbeck
I min sena tonår betade jag av allt som John Steinbeck
skrev. Jag blev bestört när jag insåg att han stödde den
amerikanska närvaron i Vietnam och tog avstånd och
begravde det jag läst i låsta kistor i min hjärna.
Men tankarna tog sig loss och har funnits där sedan des.
Böcker som Vredens druvor, In dubious battle, Missnöjets
vinter, Pärlan, Öster om Eden, Pasteurs of heaven, Log
from the sea of Cortez, Buss på villovägar, Möss och Män-
niskor och en lång rad andra böcker.


I mycket var han en populist, i vilket fall var han en mora-
list som hade tankar om rätt och fel och han var allt annat
än organiserad kommunist.

Han är då vad Michael Moore är idag och vem kunde vara
en mer värdig pristagare av Steinbeckstiftelsen pris. Kolla!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: