leifsjoqvist

2010-09-05
16:16:56

På spa
Igår var jag på St Jörgens spa. Jag älskar vatten.
Tre timmar med skrubbningar. bassänger, bastus,
kallt och varmt vatten. Jag är en ihärdig anhängare
av vattenapeteorin. Vi har under någon del av vår
långa tid på jorden varit mer eller mindre vattenlev-
ande. Vi har ju via mutationergått från urdjur över
fisk till apap och människa. I flera led har vattnet
varit avgörande för fortlevnad.
Människan skiljer sig på flera sätt från våra apgrannar.
Vi har en välvd näsa för att bryta vattenlinjen. Kvinnor
har mödomshinna (vilket endast valar har bland dägg-
djur). Vi har spår av simhud mellan fingrar och tår.Vi
trivs i vatten.
Jag väljer inte mellan savannen och vattendraget.Jag
tror det finns plats för bägge utvecklingslinjerna.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: