leifsjoqvist

2011-08-25
12:46:00

Det meningslösa
Under hela dagen igår hade jag samtal med spelare
och ledare, hade träning och match och deltog i hög-
sta grad i ett sammanhang. Inte bara det utan också
ett sammanhang med mening.
Jag var hemma vid tio och satte mig för att få min dos
eskapism och satte på Pirates of the Caribbean 4. Det
var nog bland det mestt meningslösa jag sett.
Vår kultur är styrd av Marknaden och den säger att upp-
repning är säljande. Nutidsmänniskan har blivit autistisk.
Hon vill bara ha saker hon känner igen. Det som går ut-
anför det inlärda och igenkända skapar oro. Därför är all
underhållning syftande till att döda alla kreativa tankar,
döda alla tankar som syftar till egentänkande och defini
tivt döda alla tankar som syftar till att förändra och be-
kämpa orättvisor.

Kom 1981 och skildrare journalisten Jack Reed
iakttagande av de mexikanska och ryska revo-
lutionerna.

Det är ingen slump att vi har de samhällen vi har idag. Plan-
er för att återerövra förlorad mark ritades upp på 70-talet
och slog iegnom i sin praktik med Reagan och Thatcher på
80-talet. Över hela västvärlden svepte då individualismens
credo och nyliberalismens budskap. Vänstern slogs i spillror
och i vissa fall var det bra. Den diktaturälskande vänstern
var en återvändsgränd men tyvärr har en alternativ vänster
låtit vänta på sig.
Filmen är central massbudskapens tid. Efter ett levande 60-
och 70-tal där filmskapandet stod högt och massor av intre-
ssant film också nådde stora massor slog Marknade bakut
och vi fick massor av skit och ofta i serier om två eller fle-
ra uppföljare. I den traditionen av mental död kommer ock-
så serien om Piraterna. Vilken smörja!

Episkt mästerverk om klasskamp i USA. Från 1980 av
Michael Cimino
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: