leifsjoqvist

2011-12-03
21:00:52

I böckernas värld
Jag har plockat bland magasinerade böcker idag och
gjort en resa som heter duga. Först en resa jorden
runt där jag tittade i Lunadino Vieïra Luanda Tre berät-
telser. Det handlar om hur folken från landsbygden
flyttar in till huvudstaden i Angola och hur den port-
ugisiska kolonialismen får ta strid mot folk och språk.
Nästa bok är Idries Shah KaraKush(på norska) som
är en rövarroman. Det handlar om det afghanska folk-
ets historiska kamp för att själva få bestämma över sitt
land.De som jag som gillar genvägar till kunskap har
här en guldgruva då den är spännande som få skrivna
thrillers.


Vinden kring tornet av Han Suyin är en partsinlaga som
beskriver den kinesiska revolutionen 1949-75. Här finns
få gråtoner utan det handlar om att försvara Mao Zedong.
En gång i tiden svalde jag alla dessa sidor med hull och
hår. Idag kan jag generas över att jag ville att det skulle
vara så bra som texten sa. Det stora språnget och kultur-
revolutionen hade en annan sida än den som Suyin skriver
om och Mao hade andra sidor som Suyin inte skriver.
Tillbaka till Europa och Rumänien. Zaharia Stancu skrev
flera till svenska översatta romaner varav Djävulens plog-
fåra är ett episkt mästerverk. Djävulens druvor handlar om
hur fattiga bönder får skörda vindruvor åt den rika bojaren
i Calmatsuidalen. Boken huvudperson Darie drömmer om en
annan tillvaro och dessa drömmar stoppas hela tiden av en
verklighet som är brutal och förtryckande.


V S Naipul skrev 1958(det hände jävligt mycket bra det året
i världen)Röster i Elvira. Det fiktiva Elvira får representera
de västindiska öarnas småstater och det är dags för val vil-
ket för många är en nymodighet. Det är en tidig skildring av
vad religion och etnicitet kan ställa till med. Två kvinnliga
Jehovas vittnen på röda cyklar skapar problem bland grupp-
erna. Jag minns den som god berättelse.
Tillbaka till Sverige och Nisse Lätt. En svensk anarkist berättar
och han gör det skarpt. Jag minns Lätt och hans tal på Första
Maj i Bältesspännarparken och hur han alltid gled in på Spans-
ka inbördeskriget där han var med. Han blev engagerad och
löständerna hoppade ur munnen på honom. Det bekom honom
inte. In med dem och kör igen. Han var en legend i Göteborg
och jag hörde aldrig ett ont ord om den gmale kämpen anar-
kist som han var.


Djävla tonfiskare handlar om bröderna Per-Olof och Åke Nyblom.
De var kommunister och fackligt aktiva. Det handlar om ett tufft
Göteborg under förra seklet. Boken var en del av ett projekt som
hette Liv i Sverige och där vanligt folk fick komma till skrift. Ofta
i samarbete med kulturarbetare. Djävla tonfiskare skrev till samm-
ans med Tomas Forser.
Slutligen reser jag inåt. Gitta Sereny och hennes skildring av Fallet
Mary Bell. Hon reser långt in i flcikan som ströp en 3-åring och en
4-åring. Mary Bell var då själv 11 år. Det är upprörande i sig men
minst lika obehagligt är hur samhället hanterade Mary Bell både
före och efter morden.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: