leifsjoqvist

2011-02-04
15:34:29

Missbruk-ett hot mot självständigheten och förnuftet

För nära nog fem år sedan beslutade jag mig
för att sluta röka. Det var andra gången som
jag slutade ordentligt. Jag valde dock att fort-
sätta feströka. Det fungerade utan problem och
det var inte ens gott att röka några få de gånger
per månad jag tog några öl.

Så under jul och nyår var det mycket ledigt och
jag var ovanligt social. Det blev lite för många
festliga tillfällen och i mitten på januari står jag
inför det faktum att jag åter är rökare. Det är så
dumt. Jag kan inte förklara det rationellt. Ännu
värre är att jag inte kan bara röka de få cigarett-
er som ändå gör gott utan det gamla vanorna
fullbordas.

Tobak är ju en sak. Det förstör kroppen på ganska
lång sikt. Det förändrar dock inte ens personlighet
likt heroin eller alkohol. Ändå varför hålla på? Jag
förstår inte min egegn dumhet.
Kommentar:
#1: Peter Backman

Jo, Leif, tobak påverkar ens personlighet. Jag har rökt i många år och är inte direkt stolt över det. Efter att nu i några veckors tid kämpat med både lunginflammation och astma fattar jag inte varför man fortsätter att utsätta sig för rökningen. Kan inte ligga ner, måste sitta och sova. Ändå ser jag fram emot nästa cig. Idiotiskt !

2011-02-05 @ 13:16:59
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: