leifsjoqvist

2011-02-03
14:17:44

Pedagogik
Jag satt och funderade över skolan och framfö allt
den snedrekrytering som finns bland lärare. En dam
från rika förorter har inte verktygen att klara av en
massa förortsbarn med en mer komplex uppväxt.
Det handlar inte bara att lägga in traumatiska erfar-
enheter utan också titta till fattigdom och vad det gör
med barn. Man saknar klassnanalys ehlt enkelt.

För något år sedan träffade jag en gammal vän som
sent blvit lärare och undervisade i Kortedala. Det var
ett pinsamt möte. Han bara ondgjorde sig över lata
elever och att de inte läste läxor och att de gott kunde
skylla sig själva.

När jag i söndags stod och tittade på vårat C-lag och räk-
nade i 25 spelare ghjorde jag ett snabbt överlag att ing-
en av dem gått ur gymnasiet få klarade ens grundskolan.
Var det bara deras fel? Hur agerade skolan och hur försök-
te man hjälpa dessa vilsna unga?

Alldeles för sällan tittar man över lärarstrukturen. Vem blir
lärare och varför? Vem tittar över den sociala kompetensen
vilken innbär att man kan hantera barn i kris eller oro? Det
känns inte ens som om den frågan finns på dagordningen.
Lättare då att skylla på de unga och deras spelande(vem
tjänar pengar på ungas beroende av spel och datorer?).
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: