leifsjoqvist

2011-07-13
17:08:28

Smuts
Lyssnar på P1 om smuts. En forskare pratar om
att vaxa ben som den största dumheten av dem
alla. Vad som händer är att man river sönder hår-
säckar och blottlägger dem för bakterier. Det är
alltså motsatsen till hygieniskt.
Vi lever i en tid då att vara fräsch är att vara dir-
ekt ohygienisk.

Samma är det med vårat maniska duschande. Vi
duschar bort det naturliga fettskyddet och blott-
lägger oss för bakterie- och virusattacker.

Jag påminner mig om en tid då jag tyckte om luk-
ten av gammal svett under armarna. Hur jag tog
fingrarna i armhålan och gnuggade och hur näsan
chockerades av vad fingrarna hade att erbjuda.
Jag minns jakten på flänsost under ollonet. Hur
jag tyckte om att stryka bort det vita sekretet.
Jag var alltså smartare då än nu. Jag var mer
skyddad då än nu.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: