leifsjoqvist

2011-06-20
13:07:33

Fördomar
Igår när jag var och handlade roterade ett antal romska
kvinnor i affären och de gjorde verkligen inegt för att in-
te synas. De pratade högt och beredde sig väg. Mången
blick fatsnade på sällskapet och mången fick sin fördom
bekräftad om romer.
När de sedan skulle betala var det en kö på fem person-
er och då började den ena gapa om skandal och en annan
körde över min fot för att få plats. De var verkligen en stu-
die i asocialitet. Jag misstänkte att detta var ett sätt att ta
med sig grejer ut ur affären utan att betala. Det var min
fördom.
Lite senare kom två svenska white trashtjejer och upprepade
i princip samma beteende.
Jag tittade på ett äldre par och tänkte eftertänksamt att de
säkert fick sina fördomar bekräftade om ungdomar och zig-
enare.

Jag kan inte säga annat än jag blev fundersam. Knepet är
att inte slå samman alla zigenare över en kam för att någ-
ra beter sig illa. Man kan alltså inte bete sig som Sverige-
demokraterna och prata om generella beteenden och ett
generell kulturellt beteende. Man måste bedöma människor
i ett individuellt perspektiv.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: