leifsjoqvist

2011-06-29
16:48:50

frihet till...vadå?

Jag får ånyo en betalningspåminnelse. En stor
del av min ekonomi går åt till att försörja före-
tags ocker på obetalda räkningar.
Jag får reda på att mitt el-avtal är uppsagt. Jag
kunde egentligen inte bry mig mindre. Ge mig
el förihelvete och jag skiter i vem som ger mig
den. Avregleringen av el innebär att en massa
mellanhänder med tillhörande byråkrateir skor
sig på kunderna. Allt blev sämre med avregler-
ingen. Friheten består att välja mellan skit och
ännu mera skit.
Sedan kommer kuvert om pensionen. Jag skal
göra aktiva val. Det vill jag inte. Pensionspengar
skall man inte spekulera med. Pensionspengar
skall inte bli till guldgruva för spekulerande char-
lataner. Allt blev bara sämre med den s k fria
placeringen av våra pensioner. De som förlorar
är de som lite har eller som inte har kunskap.
Demokrati för eliten kallas sånt.
Jag skall åka till Örebro med en grupp. När jag
är inne och kollar på priset så registreras detta
så att när jag går in nästa gång är priset dubb-
elt så högt. Den fria järnvägen är ju bara en
bubbla som så mycket annat.
Idag slutar vi att aktivera i frågor som verklig-
en har med frihet att göra. Vem vill arbeta fack-
ligt? Vem vill värna om yttrandefriheten? Vem
bryr sig om medias maktkoncentration?
Istället skall vi älta med el, pensioner och spar-
ande. Frågor som enkelt löses av tjänstemän
utan våran inblandning.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: