leifsjoqvist

2011-06-09
02:11:54

krig och egoism
Jag kollar igenom den amerikanska serien
The pacific och känner igen dragen från Band
of brothers. Det är vanebildande med dessa
serier.
Jag inbillar mig att krig kan skapa vänskaper
utöver allt annat. När döden är så påtaglig an-
tar jag att vänskapsbanden blir eviga.

Det finns något oerhört fascinerande med krig.
Alla vi som aldrig levt kan med säkerhet inte
ens vara i närheten av att förstå. Jag har gjort
lumpen och upplevt smällar, lite sömn och ett
evigt kollektivt frotterande med andra män, men
jag vill inte påstå att jag en enda gång kände mitt
liv hotat.

En annan sak är av intresse. Det sägs att människan
är egoistisk. Om så vore varför skulle miljontals män
genom århundraden gått ut i krig. Inte de som tving-
ats utan alla de som sökt frivilligt för landet eller folk-
et.
Varför ge sitt liv för en sak om man bara är intress-
erad av egen vinning?
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: