leifsjoqvist

2011-06-28
20:51:20

Ta sig fram 2
På väg hem från Delsjön funderade jag över Liedmanns
reflexioner kring frihet och då särskilt tankarna kring det-
ta med att man måste uppoffra sig för att ernå verklig
frihet. Fördröjd behovstillfredställelse skulle Neil Postman
säga och mena att hela vår civilisation vilar på detta.
Alltså om vi inte arbetar för något kan vi inte i sin förläng-
ning känna någon nytta med det vi gör och ännu värre, det
gör ingen nytta.
Arbetarrörelsen uttryckte sig i sin barndom med fraser som:
"den som icke arbeta skall ej heller äta".

Så när jag trampar på i ett motlut vet jag att när jag når krö-
net kommer jag att få glida utför. Idag när jag trampade upp-
för Litteraturgatan och växlat ner för att få fler varv så möts
jag av en gammal kvinna i en eldriven rullstol på väg nerför.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: